diumenge, 2 de desembre del 2012

Quatre maneres d'utilitzar l'ordinador

De què parlem?

Benvinguts de nou al bloc, avui us parlaré de quatre formes ben diferents de treballar amb l'ordinador. Algunes d'elles potser ja les coneixereu però d'altres potser us resultaran tant curioses com m'ho han semblat a mi. Així doncs, som-hi!

L'ordinador com a...

Les TIC es van introduir a l'aula per substituir al mestre, donant a l'ordinador la funció d'instruir. El funcionament es basava en una interacció de preguntes i respostes entre l'usuari i la pròpia màquina. És d'aquí d'on surgeixen programes com el JClic, una plataforma interactiva que pretenia respondre aquesta funció "instructiva". La idea de interacció, molt pròpia del JClic que coneixem actualment, s'allunya d'aquesta mentalitat on la màquina és l'únic element que aporta coneixement. 
Aquesta concepció de màquina-mestre atacava directament la feina del docent, però de seguida es va veure que la tasca del mestre anava molt més enllà del que podia fer la màquina. La utilització va canviar en aparèixer programes més creatius on l'usuari programava l'ordinador de manera que aquest obeís les ordres que se li introduien. Aquest típus d'utilització, ara si, interactiva dóna al ordinador una funció de constructor de coneixement. Un bon exemple en seria l'Scratch del que ja us vaig parlar en una entrada anterior.

Una tercera forma d'utilitzar l'ordinador és amb els simuladors. Per exemple, un simulador on  l'alumne té una planta i pot anar controlant els paràmetres del seu creixement. En aquest cas l'usuari no té plena llibertat d'interacció sinó que està realitzant "aprenentatge per descoberta". Aquesta utilització serà tant adequada com ho sigui la pròpia construcció del simulador, Malgrat no sigui un simulador orientat a l'educació, posem l'exemple del clàssic Sims per aclarir la idea que estem mirant de transmetre 

També podem utilitzar l'ordinador com una eina de treball ja sigui per crear o editar documents, vídeo, àudio, etc. Aquesta, que és la forma més habitual d'utilitzar-lo, demana al mestre que més enllà de tenir els coneixements sigui capaç de portar-la a l'aula i treure'n el millor rendiment possible. D'això, en parla la Taxonomia de Bloom, un document que us presentaré més endavant en una nova entrada.

Per saber-ne més

A continuació us deixo una referència la revista Aprender para educar, una publicació digital que preten acostar la tecnologia i les seves aplicacions als educadors. Podeu veure aquí sota la primera edició d'aquesta interessant.



Open publication - Free publishing - More educacion

Espero que us sigui d'utilitat la informació que us he presentat.

1 comentari:

  1. Josep trobo molt interessant aquesta entrada que has fet perquè explicaques amb claretat aquestes 4 formes d'utilitzar les TIC a l'aula. Penso que la que hauria de dominar en totes les escoles és la última que cites, ja que tot mestre a d'adaptar-se a totes les novetats que puguin sorgir per poder proporcionar als alumnes tot allò que necessiten.

    ResponElimina